Gemengde leeftijdsgroepen (KO)

Artikelindex

 

In onze kleuterschool leren en leven we in gemengde leeftijdsgroepen

Mini-maatschappij

Bij ons zitten kinderen van 3 jaar, 4 jaar en 5 jaar bij elkaar in de klas. We kiezen ervoor om klasjes te maken met kleuters van verschillende leeftijden samen. De klasgroepen zijn niet groter, maar wel meer gemengd. De kleuters leven en leren er samen zoals in een mini-maatschappij.

Enkel de 2,5-jarigen starten in een apart groepje zodat we voor deze kleintjes op een specifieke manier kunnen zorgen.


Spontane differentiatie en welbevinden

De klasleerkracht voorziet een breed aanbod aan activiteiten en materialen waardoor alle kinderen in de klas geprikkeld en ondersteund worden in hun ontwikkeling. Zo vindt elke kleuter op een natuurlijke manier de input die past bij zijn of haar ontwikkelingsniveau en interessen. Dit zorgt voor een sterke ontwikkeling op ieders niveau, waardoor iedereen zich ook goed in zijn vel voelt en niemand uit de boot valt.

 


Rijk taalaanbod

Door verschillende leeftijden samen te zetten, gaan de kleuters ook sterker communiceren. Er wordt vaak en op veel verschillende manieren gesproken in deze groepen, wat de taalontwikkeling sterk stimuleert, ook voor de allerjongsten. Maar ook de oudere kinderen van de groep worden uitgedaagd om zich goed uit te drukken, taken uit te leggen en te beschrijven aan andere kinderen en te vertellen over hun werkjes en hun leven.

 


Zelfstandigheid

Deze aanpak biedt ook meer kansen tot het ontwikkelen van de zelfstandigheid van de kleuters. De jongsten leren van de sterke voorbeelden in de klas, de oudere kinderen leren via kleine taakjes verantwoordelijkheid en zorg voor andere kleuters op te nemen.


Sociale vaardigheden

Er worden vele sociale contacten gelegd in een gemengde leeftijdsgroep. Alle kleuters leren heel vanzelfsprekend zorg dragen voor elkaar, samenwerken en rekening houden met elkaar. Jongere kleuters leren dan weer nieuwe vaardigheden door de oudere kleuters na te bootsen.

Kortom, de kinderen leren in deze klasgroepen meer van elkaar en ontwikkelen elke dag aan hun sociale vaardigheden.

 


Efficiƫntere en kwaliteitsvolle werking

Bovendien kunnen de leerkrachten hierdoor nog meer samenwerken wanneer ze activiteiten, uitstappen en materialen uitwerken. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs alleen maar ten goede, en zo hebben ze ook meer ruimte om zich volop te focussen op de ontwikkeling van de kinderen.

 

Ben je benieuwd naar onze werking? Kom gerust eens een kijkje nemen!


 Klik hier om de folder te bekijken.

Ieder kind heeft een verhaal,
wij schrijven graag mee
aan dat van jou.

WELKOM!

Gasten Online

We hebben 112 gasten en geen leden online